Recenze: Legenda

LegendaAutorka: Marie Lu

Přeložil: Tomáš Bíla
Počet stran: 279
Nakladatelství: CooBoo

Anotace:

Na území, kde se kdysi rozprostírala západní část Spojených států, se nyní nachází Republika – stát, který je v nikdy nekončící válce se svými sousedy. Patnáctiletá June se narodila v jedné z nejbohatších čtvrtí v Republice, je zázračným dítětem a připravuje se na závratnou kariéru v nejvyšších vojenských kruzích. Stejně starý Day se naproti tomu narodil ve slumu a už ve svém mladém věku je nehledanějším zločincem Republiky.

Oba pocházejí z naprosto odlišných světů a zdá se, že neexistuje důvod, proč by se jejich cesty někdy měly zkřížit. Ovšem pouze do doby, než je zavražděn Metias, bratr June, a než se Day stává hlavním podezřelým. Rozpoutává se hra na kočku a myš, v níž se Day snaží ochránit svou rodinu a June pomstít smrt bratra. Ale při šokujícím zvratu událostí oba odhalí, co je ve skutečnosti postavilo proti sobě. Nyní nastává boj o holý život, boj o budoucnost lidstva, boj o skutečnou lidskou svobodu.

Vlastní hodnocení:

V dnešní době se s dystopiemi opravdu roztrhl pytel. Přestože jsou v současnosti prakticky nejoblíbenější, začínají to autoři krapet přehánět. Připadá mi jako by už neexistovala jiná témata. Teď už konec mého stěžování, půjdeme si společně projít Legendu, která se ale v tom moři knih rozhodně neztratí.

Největším lákadlem celé knihy je rozporuplnost. Autorka se odvážila spojit dvě tak odlišné postavy a jedinou jejich nadějí je osud. Osud, jak víme, je to nejmocnější na světě, a tak nezbývá než hlavním hrdinům držet palce. Marie Lu bravurně vykreslila pocity June a Daye. Zvlášť u June mě velice zasáhla její bolest a touha po pomstě, která je tak velká, že ji nedokáže nic zastavit. Day vás zase ovlivní svou odhodlaností chránit rodinu.

Day je nejhledanější zločinec Republiky a June geniální ale problémová elitářka. Oba v sobě mají trochu výjimečného šílenství a autorka určitě také, jak by se jinak mohla odhodlat napsat tento příběh, za který ji tolik obdivuji.

June a Daye to k sobě od prvního pohledu táhne, ale čeká je ještě tolik bolesti, že čtenář netuší, zda někdy budou spolu. Odhalí ty nejhorší skutečnosti, které by mohly zničit celou Republiku. Otázkou však je, jestli vůbec dokáží přežít.

Legenda v sobě snoubí předvídatelné a očekávané s naprosto jedinečným. V jedné chvíli máte pocit, že jste něco podobného již někde četli, ale v tom okamžiku tam autorka odpálí bombu – metaforicky a někdy i doslova. Z anotace se zdá, že kniha je jedno velké klišé, prostě dva rozdílní lidé na různých stranách barikády. Nic podobného však nenajdete, Marie Lu vytvořila nevšední akční dystopii plnou zvratů, nebezpečí a zrady. Zároveň se ani nemusíte bát další přeslazené lovestory. Romantická zápletka totiž probíhá odlehčeně a v pozadí celé akce.

Přiznávám se, že jsem knihu dlouho přehlížela. Obálka mě nezaujala, přece jen jsme dnes zvyklí na výraznější barvy a motivy. Předpokládám, že jsem jen čekala na vhodnou chvíli, až budu připravena si knihu opravdu užít.

Zatím byl Day jen obyčejný zločinec a June naivní studentka, ale vše se změní. Pokud přežijí, stane se z nich opravdová legenda, která změní svět, ale příběh ještě neskončil

Marie Lu a druhý díl Prodigy

Legenda vás opravdu nenechá ani na chvíli vydechnout!