Recenze: Hunger games - Vražedná pomsta

Počet stran: 335
Nakladatelství: Fragment
Série: Hunger games
Díl: 2

Anotace:

Jste hladoví po dalším strhujícím čtení? Napínavý příběh dobrodružství, útlaku a romantiky pokračuje!

Katniss dosáhla vítězství v Hladových hrách aktem vzdoru proti všemocnému Kapitolu a jeho krutým pravidlům. Katniss s Peetou očekávají pomstu mocných. Překvapivé výsledky zápasu v drsné reality show však povzbudily obyvatele země Panem, aby se postavili k odporu, a v krajích se formuje odboj. Podaří se zabránit krvavému střetnutí, jehož důsledky by byly víc než hrozivé?

První věta:

Dál svírám v dlaních polní láhev, ačkoliv všechno teplo z čaje už dávno vyprchalo do mrazivého vzduchu.

Hodnocení:

Suzanne Collinsová navázala plynule na to, co v minulém díle mistrně rozehrála. Znovu svou pozornost soustředila na sedmnáctiletou odvážnou a nesobeckou dívku Katniss. Prožíváme s ní její starosti o rodinu a přátele i trápení s nevyzrálými city. Obávala jsem se, aby autorka nezabředla do problémů milostného trojúhelníku Katniss-Peeta-Hurikán, ale ona toto téma rozvíjí jen lehce a v pozadí, protože, jak říká Katniss: „Já opravdu nemohu řešit polibky, když musím pomoct zorganizovat povstání.“ Katniss se stává symbolem revoluce. Měla by zahynout jako mučednice?

Ostatní hráči příběhu jsou oproti Katniss, což je dáno i vyprávěním v první osobě, jakoby v pozadí. Zejména její spoluhráč a kamarád Peeta působí jen jako „ten hodný kluk odvedle“, jeho odvaha je patrná ve vypjatých situacích, ale moc do něj nevidíme. Je to ten, co miluje Katniss a položil by za ni život, ale o někom takovém bych ráda věděla víc.

Část rozhovoru s autorkou:

V sérii Hunger games se mísí akce s dobrodružstvím, mytologií, prvky sci-fi, romantikou a filozofií. Co vás k ní inspirovalo?

Výraznou inspirací byl určitě řecký mýtus o Theseovi. Vypráví o tom, že starověké Atény musely za trest pravidelně vyslat sedm mladíků a sedm mladých dívek na Krétu, kde byli předhozeni netvorovi žijícímu v Labyrintu – Minotaurovi.

Už jako dítě mě tento nelítostný trest fascinoval. Kréta jím do světa vysílala jasnou zprávu: „Jestli se s námi dostanete do křížku, uděláme vám něco mnohem horšího, než že vás zabijeme. Zabijeme vaše děti.“ A skutečně to tak fungovalo: rodiče s tím nemohli nic dělat. A tak se Theseus, syn krále, nabídnul jako dobrovolník. Katniss je v mnoha ohledech moderním ztělesněním Thesea.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.